2023

Requiem van Antonín Dvořák
2 juni 2023
Algehele leiding: Marcel Joosen
Solisten: Hanneke de Wit (sopraan), Martine Straesser (Alt), Leon van Liere (tenor) en Martijn Sanders (bas)
Orkest: Philharmonia Amsterdam
Van alle Requiems die er zijn is dit toch wel een heel bijzondere. Het werk voor koor, solisten en groot symfonieorkest wordt zelfs omschreven als de beste creatie van de Tsjechische componist Antonín Dvořák. Eigenlijk ook best bijzonder dat het Toonkunstkoor Alkmaar dit werk nog niet eerder had uitgevoerd. En daarom paste het ook beslist op onze concertagenda van 2023. Met zijn Requiem slaagt Antonín Dvořâk er in het publiek te vervoeren. En dat is ook wat er gebeurde op deze concertavond. De kerk was goed gevuld, ruim 500 mensen woonden als publiek het concert bij.
Harry Oberendorf schreef een recensie.
Een aantal reacties die wij ontvingen van bezoekers:
Het was genieten.
Een van de mooiste concerten die ik heb meegemaakt. Ontroerend, intens, schitterend. Ik geniet nog na.
Mijn familieleden en vrienden vonden het schitterend! De jongeren waren zeer onder de indruk, zij hadden nog nooit een dergelijk concert meegemaakt: prachtige kennismaking met zulke muziek!
Prachtig concert en een topprestatie van koor, orkest, solisten en natuurlijk van Marcel.
2022

Messiah – G.F. Händel
11 december 2022
Algehele leiding: Marcel Joosen
Solisten: Aliya Akhmadeeva (sopraan), Merel van Schie (alt), Peter Vos (tenor), Frans Fiselier (bas)
Orkest: Philharmonia Amsterdam
Orgel : Cor Brandenburg
Video’s van delen van het concert:
Een aantal reacties die wij ontvingen na het concert:
Graag wil ik TK Alkmaar bedanken voor het prachtige concert afgelopen zondag in Alkmaar. Een reis van bijna twee uur uit Rotterdam was per trein meer dan de moeite waard. Prachtige solisten, zeer goed orkest, perfect geleid door de dirigent en het koor met zeker 110 leden zong zeer adequaat qua zuiverheid en timing de koordelen uit de Messiah. Ik wens Toonkunst Alkmaar veel succes met het volgende project. Max de Boer, Voorzitter VTN (Vereniging Toonkunst Nederland)
Wij hebben enorm genoten van het prachtige concert. Ik denk dat het een van de beste uitvoeringen was van de Messiah door Toonkunst. En dan nog een integrale uitvoering ook….Wat een fantastische prestatie! Alle stemgroepen waren mooi in balans. De alten waren ook goed te horen en de articulatie was prima. Er werd ook heel mooi gezongen door de solisten. Kortom, het was een gedenkwaardige middag. Een bezoeker
We hebben echt genoten van een fantastisch koor en schitterend concert. Dank! Een bezoeker
Het was een groot feest! Het was een prachtig concert, ik heb ervan genoten. Zo trots op dit concert met jullie! Een fijn concert was het! Solisten en orkest

Requiem – W.A. Mozart en Schöpfungsmesse – J. Haydn
20 mei 2022
Algehele leiding: Marcel Joosen
Solisten: Aliya Akhmadeeva (sopraan), Merel van Schie (alt), Peter Vos (tenor), Frans Fiselier (bas)
Orkest: Philharmonia Amsterdam
Orgel : Cor Brandenburg
Het was bijna 2,5 jaar geleden dat het Toonkunstkoor Alkmaar weer met voltallige bezetting en met een kerk vol publiek een concert gaf. Het Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart en de Schöpfungsmesse van Joseph Haydn waren ware pareltjes van twee tijdgenoten. Twee prachtige werken om te zingen, te spelen en natuurlijk zeker om naar te kijken en luisteren! De zangers en zangeressen hebben in de coronaperiode zeker niet stil gezeten. Na een coronastop gaf het koor in oktober 2021 een kleinschalig rentree-concert in de Vrijheidskerk. In december 2021 was het weer present in hun vertrouwde Grote Sint Laurenskerk met het Weihnachts Oratorium van Bach. Op de toen verplichte 1,5 meter afstand was dat toch een andere beleving dan normaal.
2021

Weihnachts Oratorium – J.S. Bach
12 december 2021
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Hanneke de Wit (sopraan), Martine Straesser (alt), Arco Mandemaker (tenor), Martijn Sanders (bas)
Orkest : Philharmonia Amsterdam
Orgel : Cor Brandenburg
Toonkunstkoor Alkmaar was voor het eerst sinds twee jaar weer te horen in een groot koorwerk. Na afloop nam Marcel Joosen nog even het woord. Hij zei onder andere dat het koor zich ook in deze moeilijke coronatijd met grote toewijding had ingezet om dit concert te kunnen zingen. Gezien de coronamaatregelen was het koor op deze zondag zo opgesteld dat de koorleden minstens de inmiddels beroemde, noodzakelijke anderhalve meter van elkaar stonden. De inkortingen van het werk waren gewetensvol naar de muziek van Bach en met veel gevoel voor zijn stijl gedaan. Hierdoor bleef het werk logisch klinken. Marcel begeleidde ook de solisten met groot inzicht in hun aria’s en duetten. Hanneke’s echopartner in dit stuk was Avaline Roth, sopraan van het koor. Zij vormden een heel goed duo samen. De bas Martijn Sanders was met zijn diep bronzen stem de openbaring van de middag. Wat een fraaie stem heeft hij en wat een mooie uitvoering liet hij horen in zijn aria uit de eerste cantate.
2019

Misa Criolla, Navidad Nuestra – A. Ramírez en Stella Natalis – K. Jenkins
15 december 2019
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Aliya Akhmadeeva (sopraan), Annelies Komen (piano) en Marcel Mooibroek (trompet)
Orkest : Los Criollos (Latijns-Amerikaans ensemble) en Philharmonia Amsterdam
Ter afsluiting van 2019 ging het Toonkunstkoor Alkmaar voor een trits aan gewaagde muziekavonturen. De zes muzikanten van het Latijns-Amerikaans ensemble Los Criollos gingen een bijzonder vruchtbare samenwerking aan met het klassiek georiënteerde koor. De dames lieten de heupen speels wiegen….
In het kerstwerk van Stella Natalis is de rol van de trompet een aardige en dankbare. Marcel Mooibroek moest alle registers opentrekken voor de veeleisende partij. Lange melodische lijnen en dan weer een virtuoze werveling van noten.

Messa di Gloria van Giocomo Puccini en Magnificat van John Rutter
24 mei 2019
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Hanneke de Wit (sopraan), Leon van Liere (tenor) en Frans Fiselier (bas)
Orkest : Philharmonia Amsterdam
Hoe pakte het Toonkunstkoor het aan om in een concert de Italiaanse sfeer te treffen waar de Messa van Puccini om vraagt. En hoe lukte het om de juiste toets te vinden voor het door en door Engelse werk van Rutter? Wel, dat bleek voor koor en orkest geen probleem te zijn. Beide groepen hadden er de inzet, de souplesse, het uithoudingsvermogen, de kunde en het enthousiasme voor. Marcel Joosen dirigeerde bezield. Hij hield zijn beide ensembles geconcentreerd bijeen in de drukkere en luidere passages maar ook – en dat is een grote kunst – in de wat rustiger delen.
Het Toonkunstkoor bewees haar publiek en de klassieke muziek vrijdagavond een grote dienst. Met de Messa di Gloria van Giocomo Puccini liet het horen dat het zijn traditie van grote klassieke koorwerken kundig en met veel verve voortzet. Met het Magnificat van John Rutter hielden Marcel Joosen en de zijnen een gloedvol betoog voor belangrijke muziek uit onze eigen tijd. Toonkunstkoor Alkmaar hoedt de muzikale traditie maar zet zich ook in voor de hedendaagse muziek. Daar kan het koor en haar dirigent niet genoeg voor geprezen worden!
2018

Messiah van G.F. Händel
7 december 2018
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Lauren Armishaw (sopraan), Esther Kuiper (alt), Peter Vos (tenor),Frans Fiselier (bas) en Cor Brandenburg (orgel)
Orkest : Philharmonia Amsterdam
Deze Messiah was een intense belevenis, niet in de laatste plaats door het viertal solisten dat met volle overgave ieder solistisch gedeelte van glans voorzag. Toonkunst wist de opgekropte vocale spanning uitstekend te vertalen naar beschaafde koorklanken. Het moet voor dirigent Marcel Joosen bijzonder zijn om tijdens de concerten met zijn koor de vruchten van de punctuele voorbereiding te plukken. En ik [de recensent, red.] wil met het koor de weddenschap aangaan dat de koorpartituren voor het grootste gedeelte gesloten zouden kunnen blijven. Daarvoor is de ervaring te groot.

Elias van F. Mendelssohn Bartholdy
12 mei 2018
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Hanneke de Wit (sopraan), Martine Straesser (alt), Peter Vos (tenor), Hans Christian Hinz (bas), Francesca Pusceddu (sopraan), Judith Subirana (alt), Jesus Hernández (tenor) en Daniël Vecht (bas)
Orkest : Philharmonia Amsterdam
Een koor dat heel transparant, prachtig op toon en trefzeker van begin tot het einde dit werk uitvoerde. Het koor kreeg heel veel ruimte van de dirigent om muziek te maken. De dirigent heeft heel veel gekregen, omdat het koor heel veel heeft gegeven. Prachtig op toon lukt alleen maar als je zangtechniek hebt en naar elkaar luistert. Trefzeker zingen kan alleen maar bij een uiterste concentratie worden bereikt. Al met al van begin tot het einde op de punt van de stoel, want dit was het geval. Een prachtige begeleiding van Philharmonia, van verstild, bijna lamenterend, tot kleurrijk uitbundig. Ik herinner mij een passage waarin de alt tezamen met het orkest als eenheid naar voren kwam. Heel mooi om mee te maken dat de solisten in opleiding een mooie kans kregen om samen met het ervaren kwartet muziek te maken.
2017

Magnificat+Kantate 110 van J.S. Bach en Dettingen Te Deum van G.F. Händel
10 december 2017
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Aliya Akhmadeeva (Sopraan), Avaline Roth (Sopraan), Martine Straesser (Alt), Peter Vos (Tenor), Frans Fiselier (Bas) en Cor Brandenburg (Orgel)
Orkest : Philharmonia Amsterdam
Toonkunstkoor bracht een passende Bach in en zeer verzorgde uitvoering. Een krachtige aaneenschakeling van muzikale dankbaarheid. Avaline Roth, de sopraan uit de eigen koorgelederen, heeft iets jongensachtigs in haar timbre. En klank maken is Toonkunst niet vreemd. De sopranen kwamen er weer als eenheid uit naar voren en ook de mannenstemmen leverden een intens fundament.

Carmina Burana van C. Orff en Te Deum van A. Dvorak
19 mei 2017
Algehele leiding : Marcel Joosen
Solisten : Aliya Akhmadeeva (sopraan), Joaquin Asiain (tenor), Pieter Hendriks (bas) en Annelies Komen (piano)
Orkest : Philharmonia Amsterdam
Het Alkmaars Toonkunstkoor mocht bij de Carmina Burana profiteren van het veelomvattende klankpalet van het symfonieorkest en dat maakte de uitvoering aantrekkelijk(er) en een stuk imposant(er). Joosen wist de latente schoonheid van de Carmina los te weken van de bombastiek en deed dat op even liefdevolle als compacte wijze. Ieder individueel koorlid zong met zichtbare betrokkenheid. En het dertigtal mannenstemmen dat een prachtige prestatie leverde ‘in de kroeg’ van de Carmina.